Renault 5 E-Tech met 40 kWh-batterij nu te bestellen
Renault introduceert de nieuwe urban range variant van de Renault 5 E-Tech electric. Met een bereik tot 312 kilometer en een vanafprijs van € 25.040,- met overheidssubsidie.
De Renault Clio is sinds de introductie in 1990 een ononderbroken hit. Tot op heden zijn wereldwijd al 16 miljoen exemplaren verkocht. Hij werd verkozen tot de favoriete auto van Frankrijk, groeide uit tot een internationale bestseller en werd tweemaal uitgeroepen tot ‘European Car of the Year’. De Renault Clio is al vijf generaties lang een van de meest emblematische modellen op de markt en heeft zich nu opnieuw uitgevonden. Hij illustreert op perfecte wijze de ‘Nouvelle Vague’ van het merk met een reeks innovaties. Met zijn nieuwe stijl oogt de Clio nog aantrekkelijker en eleganter, terwijl het chique en gedistingeerde interieur de nieuwe designtaal van het merk vertegenwoordigt.
De nieuw ontworpen voorzijde heeft een technologisch hoogwaardige uitstraling, met een vernieuwde lichtsignatuur die de nieuwe identiteit van het merk weerspiegelt. Tegelijkertijd zorgen de strakke en nauwkeurige lijnen voor een krachtigere uitstraling en wordt het karakter van een levendig statussymbool verder versterkt.
Tevens is de nieuwe Clio geüpdatet met nieuwe technologie. Er is voor iedere behoefte een passende Clio beschikbaar. Een hoogtepunt in het motorenaanbod is de Clio E-Tech full hybrid 145 die optimaal rijplezier combineert met indrukwekkende efficiency. Daarnaast is de Renault Clio voor het eerst leverbaar in de uitvoering Esprit Alpine. Deze sportieve, stijlvolle en technisch hoogwaardige versie staat garant voor een intense beleving die alles omvat waar de Renaulution voor staat.
Fabrice Cambolive, CEO van Renault:“De Renault Clio is een doorlopend succes. Het is wereldwijd de bestverkochte auto uit Frankrijk en segmentleider in Europa. De nieuwe Clio onderstreept zijn moderne karakter met zijn nieuw ontworpen, expressieve voorzijde. De E-Tech full hybrid-aandrijflijn is een genot om mee te rijden, stoot minder uit en biedt een grotere actieradius: 107 kW (145 pk), slechts 94 gram CO2/km en 4,1 l/100 km (WLTP). Deze technologie is ideaal voor klanten om hun dieselauto te vervangen.
Gilles Vidal, Vice-President Design van Renault:“Er is een echt liefdesverhaal met de Clio in Frankrijk en eigenlijk over de hele wereld. Daarom wilden we de kernwaarden van dit icoon vieren en die naar een hoger niveau tillen door hem te transformeren. We hielden rekening met de behoefte aan homogeniteit en het idee om deze in de toekomst te projecteren, met een meer technologiegerichte ontwerpstijl en met behoud van de menselijke touch. De nieuwe Clio combineert op succesvolle wijze de genereuze vormen en gebeitelde volumes met technische, gestructureerde, precieze en efficiënte lijnen.”
De nieuwe Renault Clio vertaalt de nieuwe, mensgerichte en technologiegerichte ontwerpstijl van Renault. Het grondig vernieuwde front oogt expressief dankzij het nieuwe Renault logo. Deze vernieuwing weerspiegelt het doel van Renault om modernere, meer onderscheidende en duurzamere modellen te ontwikkelen, om mee te leven voor het leven, gebaseerd op zijn oude vertrouwde waarden. De nieuwe, kenmerkende verlichting – die uiteindelijk op alle modellen van Renault zal worden toegepast – past bij de nieuwe stijl en verenigt twee belangrijke eigenschappen: technologie en precisie.
Het interieur is opnieuw uitgevonden en voorzien van nieuwe bekleding en biomaterialen. Behalve dat de Clio volledig up-to-date is gemaakt, is ook de kwaliteit en de algehele interieurervaring aanzienlijk verbeterd. De nieuwe uitvoering Esprit Alpine staat garant voor een zowel sportieve als stijlvolle uitstraling en is de versie die het nieuwe tijdperk van de Clio het beste belichaamt.
De voorzijde van de nieuwe Clio is volledig nieuw ontworpen: de gebeeldhouwde, strakke en golvende contouren zorgen voor een moderne uitstraling en extra schwung. De vergrote, geruite grille voegt kracht en sportiviteit toe. Het kleurenschema – donkerder bij het logo en lichter bij de randen – creëert diepte en een technologisch hoogwaardige uitstraling. Deze effecten hebben het ontwerp van de nieuwe Clio radicaal veranderd en maken hem nog aantrekkelijker.
Het geborstelde, satijnchromen Nouvel'R-merklogo aan de voorzijde eert het erfgoed van Renault. De geometrie is eenvoudig, betekenisvol en daardoor tijdloos. Het samenspel van de twee diamanten en het effect dat ze optisch in elkaar grijpen, creëert een gevoel van complementariteit en continue beweging. Dit logo vertegenwoordigt de identiteit van de Clio duidelijker dan ooit.
De uitvoeringen Techno en Esprit Alpine worden geleverd met een luchtgeleider onder de grille die direct is geïnspireerd op de autosport. De gebeeldhouwde vormen en strakke groeven maken het gezicht van de auto extra levendig. De vleugel is bij de Techno uitgevoerd in carrosseriekleur en in de kleur gris schiste mat bij de Esprit Alpine.
De nieuwe Clio is het eerste model van de ‘Nouvelle Vague’ van Renault met de nieuwe, kenmerkende verlichting aan de voorzijde. Het is geïnspireerd op het logo: de LED-dagrijverlichting aan weerszijde vormt elk de helft van een rechtopstaande ruit, waardoor het pulserende, sprankelende voorkomen van het front wordt benadrukt en de uitvoeringen van de Clio beter aansluiten op het imago van het merk. De slanke full-LED-koplampen, die behoren tot de standaarduitrusting van de nieuwe Clio, staan garant voor precisie, technisch vernuft en een verscherpte uitstraling van de auto. Ze zijn compacter en combineren tot vijf hightech lichtbundels (voorheen drie) die automatisch de lichtverdeling tussen groot- en dimlicht aanpassen.
De achterbumper is eveneens vernieuwd. De aerodynamische luchthappers versterken de visuele breedte en technische bekwaamheid van de auto en zorgen tevens voor extra grip. De onderste rand is bij de eerste twee uitvoeringen in de line-up uitgevoerd in matzwart, glanzend zwart bij de Techno en gris schiste mat bij de Esprit Alpine.
Afhankelijk van de uitvoering is de nieuwe Clio voorzien van zes verschillende diffusers (met of zonder uitlaatpijpen bij de hybrideversies, etc). Verder hebben de gemoderniseerde achterlichten nu een kristalheldere behuizing die een glimp van de binnenkant bieden, wat opnieuw bijdraagt aan de technologisch hoogwaardige uitstraling van de Clio. De heldere buitenranden van de achterlichten weerspiegelen daarbij het lichtpatroon aan de voorzijde.
De nieuwe Clio is verkrijgbaar in met keuze uit zeven stijlvolle carrosseriekleuren: blanc glacier, noir etoilé, gris schiste, bleu iron, rouge flamme, orange valencia en gris rafale. Laatstgenoemde is een nieuwe drielaagse coating die van een afstand solide oogt en parelmoerachtig van dichtbij. Om de imposante allure van de Clio te versterken, hebben de onderscheidende wielen een diameter tot 17 inch. Voor wat betreft de wielen zijn er zes varianten beschikbaar, waaronder lichtmetalen varianten met verschillende designs.
De uitvoering Techno wordt bijvoorbeeld geleverd met zwarte, diamantgeslepen 16-inch lichtmetalen wielen. Bij alle wielen prijkt het nieuwe Renault logo in geborsteld aluminium op de naaf. Verder zijn de andere uitvoeringen uitgerust met buitenspiegelkappen in noir etoilé, terwijl de Techno en Esprit Alpine zijn te herkennen aan de haaienvinantenne.
Ondanks alle vernieuwingen zijn de afmetingen van de nieuwe Clio nauwelijks gewijzigd: 4.053 mm lang, 1.988 mm breed en 1.439 mm hoog.
De gehele beleving in de Clio is nu nog beter: het passagierscompartiment is gastvrijer en gezelliger. Zodra je de portier opent, zie je de hoogstaande en duurzamere materialen en voel je de kwaliteitssprong. De ruimte en ergonomie zijn nog steeds de belangrijkste troeven, waardoor iedereen in het interieur wordt getrakteerd op ongeëvenaard comfort. Alle technologie is aanwezig om de gebruikerservaring te verbeteren en past in een wereld van connectiviteitsdiensten en applicaties die de bestuurder en passagiers helpen ontspannen en genieten tijdens de reis.
De stoelen, deurpanelen en het dashboard van de uitvoering Techno zijn bekleed in een speciaal ontwikkelde, duurzame stof die voor 60% bestaat uit TENCEL Modal, ofwel een cellulosevezel van biomateriaal die ontwikkeld is door Lenzing Group. Als bijdrage aan de koolstofarme strategie van Renault is de nieuwe Clio het eerste model van het merk waarin TENCEL Modal-vezels worden toegepast. Nooit eerder werden deze duurzame vezels op grote schaal in een voertuig gebruikt.
De vezels staan bekend om hun uitzonderlijke zachtheid en zijn gemaakt van een hernieuwbare grondstof: natuurlijk hout dat afkomstig is uit duurzaam beheerde, semi-natuurlijke bossen in Europa. Deze semi-natuurlijke bossen nemen grote hoeveelheden CO2 op en hebben geen kunstmest of kunstmatige irrigatie nodig. TENCEL Modal-vezels worden geproduceerd met behulp van hernieuwbare energie en zijn gecertificeerd met het EU Ecolabel, een milieulabel dat wordt toegekend aan producten en diensten die gedurende hun gehele levenscyclus aan hoge milieunormen voldoen.
Daarnaast wordt er geen leder in de nieuwe Clio toegepast. In plaats daarvan zijn de oppervlakken bedekt met TEP, een generfde, gecoate stof gemaakt van bio- en polyestervezels. Bovendien is minder water en energie nodig om TEP te verven dan bij de conventionele verfmethode van vezels. Deze keuzes komen voort uit de duurzaamheidswaarden van Renault.
De stoelen in de nieuwe Clio stralen klasse en sportiviteit uit. Ze bieden goede (zijdelingse) steun, de dikke laag schuim is verleidelijk en de hoofdsteunen zijn ergonomisch, slank en stijlvol. De kleuren van de zitting en rugleuning, stiksels en decoratie is bij elke uitvoering anders. De Esprit Alpine wordt geleverd met stoelen die specifiek aan deze uitvoering zijn voorbehouden.
Het nieuwe dashboard biedt een frameloos beeldscherm van 7- of 10-inch, afhankelijk van de uitvoering. Afhankelijk van de markt en uitvoering is de nieuwe Clio leverbaar met een radio en R&GO of het EASY LINK-multimediasysteem. Het Nouvel'R-logo op het stuurwiel voegt een elegant detail toe aan het interieur.
Na de Renault Austral – het eerste model dat in de uitvoering Esprit Alpine op markt de kwam – en de geheel nieuwe Espace, duikt deze sportieve, elegante en technisch hoogwaardige uitvoering nu ook op in het aanbod van de nieuwe Clio. Deze versie combineert kenmerken van het merk Alpine met de nieuwe designtaal van Renault en tilt de rijbeleving van de nieuwe Clio naar nieuwe hoogten.
De grille onderstreept het sportieve karakter en het assertieve design van de nieuwe Clio. Dit onderdeel is vervaardigd middels foliedruk (hot-stamped) en varieert van donker in het midden tot glanzend chroom aan de randen, wat diepte en kracht aan de auto toevoegt. Een glanzend zwarte lijn snijdt er horizontaal doorheen en strekt zich uit tot aan de koplampen. Het logo is ook opnieuw ontworpen en de exclusieve afwerking in ice black geborsteld aluminium accentueert het technisch hoogstaande karakter van de auto. Op de voorschermen is een Esprit Alpine-badge aangebracht.
De voorvleugel in gris schiste mat roept associaties op met raceauto’s en verwijst naar de autosport, terwijl deze kleurtint ook terugkomt bij de dorpels en diffuser aan de achterzijde. Deze aerodynamische luchtinlaten in de achterbumper zorgen voor een extra sportieve look en versterken de visuele breedte van de auto.
De Esprit Alpine wordt ook standaard geleverd met 17-inch lichtmetalen wielen die het Alpine-DNA uitstralen: ze zijn diamantgeslepen, gespoten in zwart met rookgrijze lak en hebben een blauwe of grijze kleur in het midden (afhankelijk van de carrosseriekleur), wat de dynamische en verfijnde uitstraling van de auto versterkt. De Clio-badge aan de achterzijde is uitgevoerd in noir grand brilliant.
Het interieurontwerp is ook voorbehouden aan de Esprit Alpine. De sportieve en elegante uitstraling is een klasse apart. De specifieke stoelen bieden nog meer zijdelingse steun en comfort. De materialen zijn exclusief, waarbij een lichtere kleur grijs in het midden van de zitting en rugleuning is toegepast om een extra sportieve sfeer te creëren. De zijkanten zijn bedekt met een dikker materiaal, terwijl het Y-vormige patroon op de stoelen doet denken aan sportkleding van atleten. Blauwe stiksels en de kenmerkende letter A van het merk Alpine op de stoelen maken deze sportieve versie compleet. Ook is de rood-wit-blauwe vlag van Frankrijk op de zijkant gestikt.
Ook bij de Esprit Alpine zijn de stoelen gemaakt van duurzame materialen, waaronder een stof die voor 65% bestaat uit gerecycled PET (polyethyleen) voor het zitvlak en de rugleuning, en een 13% gerecyclede, generfde en gecoate stof aan de zijkanten van de stoelen.
Het stuurwiel is speciaal ontworpen in de geest van Alpine: het geperforeerde materiaal met rood, wit en blauw stikwerk, evenals het logo in ice black op een noir grand briljant-achtergrond verleiden je om de motor te starten. Verder is het dashboard voorzien van een geborduurde Franse vlag, de veiligheidsgordels (behalve de middelste achterin) hebben opvallende blauwe randen, de pedalen zijn van aluminium en de instaplijsten bij de voorportieren zijn exclusief voor de Esprit Alpine. Als je plaatsneemt in de bestuurdersstoel, licht het Renault EASY LINK-scherm op en toont het een welkomstboodschap met een reeks kenmerken van het merk Alpine.
De nieuwe Clio trakteert alle inzittenden op meer gemak met kwaliteitsverhogende technologieën voor zowel de bestuurder als de passagiers. Het EASY LINK-multimediasysteem, gecombineerd met de MULTI-SENSE instellingen en twintig beschikbare rijhulpsystemen, zorgen voor een uiterst intuïtieve ervaring in een auto die gemaakt is om mee te leven, voor het leven.
De nieuwe diensten en topklasse connectiviteit maken de nieuwe Clio nog intuïtiever voor gebruikers. Alle versies worden geleverd met een 7- of 10-inch digitaal instrumentarium. De versie van 10-inch toont ook de navigatiekaart en past zich aan op de ingestelde rijmodus en MULTI-SENSE-instelling.
De nieuwe Clio is leverbaar met Renault EASY LINK, een omvangrijk multimediasysteem met breed scala aan functies, waaronder navigatie, proactief onderhoud en infotainment. Renault EASY LINK is beschikbaar in twee beeldschermformaten, beide met draadloze Android Auto en Apple CarPlay: 7-inch en 9,3-inch met geïntegreerde navigatie (standaard voor de Esprit Alpine).
De nieuwe Clio biedt twintig geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) voor optimale veiligheid en gemoedsrust, verdeeld in drie categorieën: rijden, parkeren en veiligheid. De belangrijkste zijn de Active Driver Assist, 360°-camera en active emergency braking met herkenning van fietsers en voetgangers. Dankzij het uitgebreide aanbod van rijhulpsystemen behoort de nieuwe Clio tot de veiligste auto’s in zijn klasse.
Active Driver Assist is een van de belangrijkste functies voor stressvrij rijden en eersteklas veiligheid. Deze ADAS combineert adaptieve cruise control, Stop & Go en lane centering assist, waarmee autonoom rijden level-2 mogelijk is en het rijden op snelwegen en in files aanzienlijk vereenvoudigd. Active emergency braking, die behoort tot de standaarduitrusting van de nieuwe Clio, maximaliseert de veiligheid door de bestuurder te waarschuwen voor gevaarlijke situaties. Als de bestuurder niet tijdig reageert, voert het systeem een automatische remingreep uit. De nieuwe Clio biedt ook een aantal systemen om parkeren gemakkelijk te maken, waaronder handsfree parkeren en een 360° Vision Camera-functie die een vogelperspectief biedt en vier camerabeelden combineert om alle obstakels rond de auto te situeren en bekijken.
De automatische airconditioning, handsfree-card en draadloze smartphonelader zijn slechts drie van de vele voorzieningen die het rijden en reizen in de nieuwe Clio veelzijdiger en aangenamer maken. De andere omvatten een in hoogte verstelbare passagiersstoel en een centrale armleuning vanaf de uitvoering Techno. Tegelijkertijd behoort de Clio met zijn toegankelijkheid en knieruimte voor passagiers achterin en een bagageruimte van 391 liter tot de beste in zijn klasse (301 liter voor de Clio E-Tech full hybrid 145).
De MULTI-SENSE-technologie van de nieuwe Clio biedt de mogelijkheid om de verlichtingsinstellingen op het dashboard en de middenconsole aan te passen. Het is hightech, nauwkeurig instelbaar en stijlvol en trakteert iedereen op een plezierige ervaring in de auto.
E-Tech full hybrid 145: meer plezier met minder brandstof
Renault startte in 2020 met de levering van de E-Tech full hybrid-aandrijflijn in diverse modellen, waaronder de Clio. Ook bij de nieuwe Clio vormt deze technologisch geavanceerde motorvariant het hoogtepunt in het gamma.
Deze aandrijflijn bevat meer dan 150 patenten en alle expertise die Renault heeft opgedaan in de Formule 1, vooral op het gebied van energieterugwinning. Deze technologie maakt de nieuwe Clio dynamischer en efficiënter tegelijk. De serie-parallelle architectuur combineert twee elektromotoren (een 36 kW aandrijfmotor en een 18 kW starter/generator) met een 1,6-liter viercilinder benzinemotor van 69 kW (94 pk), een intelligente multimode automatische transmissie zonder koppeling en een 1,2 kWh batterij.
De multimode transmissie heeft twee versnellingen voor de elektromotor en vier voor de benzinemotor. Deze versnellingen zijn op veertien manieren te combineren voor maximale efficiency. De Clio E-Tech full hybrid 145 wordt systematisch gestart door de primaire elektromotor en kan in de stad tot 80% van de rijtijd volledig elektrisch rijden. Daarmee kan een brandstofbesparing tot 40% worden bereikt vergeleken met een conventionele benzinemotor.
De batterijcapaciteit van de Clio E-Tech full hybrid 145 behoort tot de beste in zijn klasse. De regeneratieve remmen in combinatie met de hoge batterijcapaciteit en efficiënte aandrijftechniek helpen het energieverbruik te minimaliseren, wat resulteert in een beperkte CO2-uitstoot van 94 g/km, wat eveneens uitstekend is in dit segment. Daarnaast profiteer je van het geruisloze en plezierige rijgedrag van een elektrische auto, zonder de batterij te hoeven opladen bij een laadpunt.
De driecilinder turbobenzinemotor met 66 kW (90 pk) en 160 Nm koppel in de Clio TCe 90 – die is uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak – is een beproefde krachtbron met soepele en aansprekende prestaties die met zijn verbruikswaarden behoort tot de beste in zijn klasse.