Actieradius elektrische auto
De actieradius van een elektrische auto, wordt net als bij een brandstofauto bepaalt door een aantal factoren: plaats van gebruik, rijstijl, weersomstandigheden, uitrusting en belading van de auto.
Als u in de winter volgeladen door de bergen rijdt met uw familie en skispullen achterin, dan rijdt u logischerwijs minder ver dan in de zomer in uw eentje door de duinen naar het strand. Elke elektrische auto heeft een verbruiksmeter waarmee u uw energieverbruik kunt optimaliseren.
WLTP
WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) is een nieuw Europees testprotocol dat beter aansluit bij de daadwerkelijke verbruikswaarden van het voertuig.
De actieradius is afhankelijk van diverse factoren:
- Uitrusting
- Weersomstandigheden
- Belading
- Rijstijl
- Omgeving
Bij elektrische auto’s gaat het vaak over de actieradius, ook wel range of bereik genoemd. Het is de afstand die u kunt rijden op één acculading. U kunt het vergelijken met de afstand die een brandstofauto komt op een volle tank benzine of diesel, met natuurlijk het belangrijkste verschil dat u tankt met een stekker.
Zoals een grote en zware auto doorgaans meer brandstof verbruikt dan een klein autootje, verbruiken ook grote en zware elektrische auto’s meer elektriciteit dan een compacte elektrische auto. Bij brandstofauto’s geven we het verbruik vaak aan als het aantal verbruikte liters per honderd kilometer, bij elektrische auto’s spreken we over het aantal kilowattuur (kWh) per honderd kilometer.
Duurzaam rijden (ECO-driving)
Gebruik de Brake-functie
Veel elektrische auto’s hebben, naast de drive stand van de automaat, een Brake-functie. Deze wordt vaak aangeduid met een B. In deze stand remmen auto’s met elektromotoren op het moment dat het gas wordt losgelaten. De elektromotor werkt dan als generator en wint haar eigen energie terug. Nog een prettig voordeel… de remblokken slijten bijna niet omdat de remmen weinig tot niet gebruikt worden.
Gebruik cruise control
Hoe harder er gereden wordt met een elektrische auto, hoe meer energie er wordt verbruikt. Duurzaam rijden is langzaam rijden. Voor de zuinigheid is het goed om op de snelweg een snelheid van 90 tot 120 kilometer per uur aan te houden. Daarnaast zijn constante snelheden het best voor het behoud van energie. Gebruik om die reden de cruise control, het liefst op een snelheid die niet hoger ligt dan 120 kilometer per uur.
Monteer ECO-banden
Hoe minder weerstand een elektrische auto heeft, hoe groter de actieradius. ECO-banden zorgen voor beduidend minder weerstand bij het rijden. Vooral voor mensen die regelmatig veel kilometers rijden, kunnen ECO-banden een flink verschil maken.
ECO-banden
Net als bij een reguliere auto, slijten de banden van elke elektrische auto anders. Factoren als het type banden, het type auto en het rijgedrag van de bestuurder zijn van belang in het slijtageproces van een band.
Elektrische auto's zijn zo’n 30% zwaarder door de tractiebatterijen, waardoor de autobanden een grotere belasting ondergaan en sneller kunnen slijten. Andere oorzaken van een hogere slijtage is het flinke vermogen van sommige elektrische auto’s en het feit dat het enorme koppel meteen beschikbaar is. De slijtage aan banden van een elektrische auto verloopt minder hard door de betere tractie in vergelijking met een benzine- of dieselauto.
Niet alle elektrische auto’s vreten banden. Auto’s als de Kia e-Niro, de Hyundai Kona Electric en de Renault Zoe, Megane en Twingo electric kennen weinig slijtage aan de banden. Dit heeft te maken met het feit dat genoemde automerken bij deze modellen het voertuig uitrusten met relatief harde banden. Deze harde ECO-banden gaan langer mee. Renault heeft zelfs speciale banden laten ontwikkelen voor de Zoe. De slijtage is daardoor niet veel anders dan een benzine- of dieselauto.